ArcoMadrid
Jasper Niens & Denicolai and Provoost
13.02.2013 — 17.02.2013
Jasper Niens
text  | work  | CV  | publications  | video
Horrorbeeld inspiratiebron voor decor
(foto: Sanne Donders)

Rotterdamse kunstenaar Jasper Niens ontwerpt een bijzondere toneelinstallatie. De onbuigzame deurwaarder uit Rotterdam, Arend Barend Dreverhaven, koesterde enig plan om het krakkemikkige kantoor op de hoek van de Lange Baanstraat en Brede Straat te moderniseren.
Dreverhaven zou door alle verdiepingen heen de vloeren opbreken en de plafonds neerhalen. Maar de oude draagbalken daartussen wilde hij intact houden. Van heel hoog neerblikkend in de diepte zou je de indruk kunnen krijgen van een grote vierkante put vol roosters van afstand tot afstand, roosters met wijdstaande ontzaglijke spijlen van oud hout.

Het is een streng beeld, bijna horror, vindt de Rotterdamse kunstenaar Jasper Niens (27) de passage zoals beschreven op pagina 209 in Bordewijks meesterwerk Karakter. Zo dwingend als dit beeld zo dwingend is het decor dat Niens heeft ontworpen voor theaterbedrijf Bonheur. Het is een kaarsrechte installatie. Er zit geen bocht in. De transparante installatie van vurenhouten balken is een symmetrisch spel van lijnen en vlakken. Niens’ fascinatie voor tunnels ziet het publiek erin terug. Boeiend vind ik het verwachtingspatroon waarmee iemand een tunnel inloopt. Wat treft hij aan aan het einde van de tunnel? Ik zinspeel op die verwachting. Niens werd tijdens het creatieve proces niet gehinderd door restricties. De enige voorwaarde was dat de installatie zou passen in Bonheur. Het decor meet een breedte van tien meter, een diepte van zeven meter en een hoogte van 3,5 meter. Theaterbedrijf Bonheur heeft het boek Karakter, dat handelt in het vooroorlogse Rotterdam, bewerkt voor toneel. Het stuk gaat eind deze maand in première. Een eerdere verfilming van Mike van Diem leverde Nederland een Oscar op. Niens leerde Peter Sonneveld, artistiek leider van Bonheur, kennen tijdens Poetry International, afgelopen juni. Niens en zijn collega Thijs Ewalts verzorgden de aankleding van de foyer van de Rotterdamse Schouwburg. De foyer werd tijdens het poëziefestival door Bonheur gebruikt als speelveld. Net als Ewalts is Niens betrokken bij de mogelijke aanleg van een uitkijkpunt, de eerste 36 meter van de Charloisse autosnelweg (A0) over de Maas.

more texts