Tehching Hsieh, One Year Performance 1981-1982 (Time Clock Piece)
© Tehching Hsieh / Courtesy: the artist and Sean Kelly, New York
Tehching Hsieh
Time — Life

Exhibition
16.02.2019 — 16.02.2020
Location
West Museumkwartier, vml. Amerikaanse ambassade, Lange Voorhout 102, Den Haag
Extra
Lezing + ‘Encounters’, 22 – 28 april 2019

Wat is tijd? Wat is kunst? En hoe verhouden wij, mensen, ons tot het leven? Het zijn vragen die iedereen bezig houden en vreemd genoeg staan we er zelden echt bij stil. Performance kunstenaar Tehching Hsieh heeft zijn leven gewijd aan het zichtbaar maken van het ontastbare. Voor hem komt kunst uit het leven zelf. ‘Kunst is geen carriere, geen beroep, kunst is mijn leven.’

Voor de wereldberoemde Marina Abramović is kunstenaar Tehching Hsieh een voorbeeld en ‘the master’. Presentatieinstelling West is trots zijn werk voor het eerst in Nederland te kunnen tonen. In enkele kantoren op de begane grond van de voormalige Amerikaanse ambassade is zijn werk een jaar lang continue te zien. In april komt Tehching Hsieh voor een persoonlijke lezing en enkele ‘Encounters’ naar Den Haag.

De solo expositie ‘Time — Life’ toont twee van Hsieh’s One Year Performances. De verzamelde documenten en artefacten vormen twee zorgvuldige samengestelde installaties. In ‘One Year Performance 1980-1981’ onderwierp Hsieh zich aan de strakke discipline van een prikklok waarbij hij, als een arbeider elk uur, gedurende een heel jaar een tijd-kaart afstempelt in een prikklok. In ‘One Year Performance 1981-1982’ woonde Hsieh een jaar lang, zonder enige beschutting, op straat. Samen vormen deze presentaties een intense, compacte tentoonstelling over het menselijk bestaan en de betekenis van tijd. Hsieh’s werk is indrukwekkend en zijn manier van leven en werken komt op een bepaalde manier overeen met dat van iedereen. Het is herkenbaar en vreemd. Tegelijkertijd brengt hij de essentie van kunst aan de orde.

In 1974 reisde Teching Hsieh vanuit Taiwan naar New York en woonde eerst 20 jaar illegaal in New York. In de late jaren 70 en de jaren 80 maakte hij kunst ver van het kunstcircuit, buiten de galeries en musea. Zijn performances vonden plaats in zijn eigen studio of op straat. Destijds was een alleen een groepje mensen binnen de ‘art scene’ van New York, op de hoogte van deze extreme vorm van performance kunst. Na een serie van vijf indrukwekkende performance werken kondigde Hsieh in 1986 aan dertien jaar lang kunst te maken maar aan dit aan niemand te tonen. Over deze periode zegt de kunstenaar dat hij zichzelf simpelweg in leven hield (‘kept himself alive’). Na dit ‘laatste’ radicale werk heeft Hsieh besloten vanaf 1 januari 2000 geen kunst meer te maken. Teching Hsieh toont met zijn werk het verschil en de overeenkomsten tussen leven en kunst. Voor hem gaat leven over het voorbij gaan van tijd. ‘Wasting time and freethinking’ wordt door hem met kunst op een unieke manier getest. De toeschouwer wordt geconfronteerd met een even simpel als sterk verhaal over de kracht van een mens. Voor veel hedendaagse kunstenaars is Tehching Hsieh een cultfiguur.

De presentatie in Den Haag zal vergezeld gaan van een artist-talk waarbij Hsieh de bezoekers toelichting zal geven op zijn werk en denkwijze. De ‘Encounters’ zijn bedoeld voor een selectie van studenten en andere geïntreseerden en is een unieke mogelijkheid om met de Teching Hsieh persoonlijk in gesprek te gaan. Meer informatie kunt u vinden op onze website.

Tehching Hsieh’s (1950, Taiwan) werk is onder andere te zien geweest bij het Bronx Museum, New York 2008; Guggenheim Museum 2009; Walker Art Center, Minneapolis 2010; P.S.1 Contemporary Art Center, New York 2010; FACT Foundation for Art and Creative Technology, Liverpool 2010; Henry Art Gallery, Seattle 2011; Menil Collection, Houston 2011; São Paulo Biennial, 2012; Carriage-works, Sydney 2014; Tate Modern, Londen 2017 en in datzelfde jaar in het Taiwanese paviljoen op de 57ste Biennale van Venetië.