archive: 13.02 Art Rotterdam
Persbericht
Art Rotterdam 2013
07.02.2013 — 10.02.2013

West presenteert met trots de video installatie 4 For Four van Simon Gush en recent werk van Marius Lut op Art Rotterdam 2013.

Marius Lut
Het nieuwe werk van Marius Lut (Nederland, 1976) kenmerkt zich door het materiaalgebruik, de zwart/wit verhoudin- gen en de extreme formaten. Abstract, maar nooit streng geometrisch, zijn Lut’s schilderijen zo direct als een logo. Lut bouwt zijn vormen, die een enorme impact hebben op de toeschouwer en de omgeving, op uit dunne lagen verf, tape, spiegelende pvc of epoxyhars. Achter een simpel ogend concept van een groot visuele impact schuilt een systeem van minuscule imperfecties – bijvoorbeeld in de vorm van een druppel gedroogde hars of een potloodstreep – die van kwetsbaarheid en eigenheid getuigen. Verwijzend naar het formalisme geeft Lut met zijn werk een nieuwe betekenis aan de factoren vorm, lijn, kleur, textuur, materiaal en werkwijze en zorgt ervoor dat we eindeloos kunnen blijven kijken.
Marius Lut heeft eerder geëxposeerd in o.a. Galerie Leto, Warschau; Museo del Emporda, Figueras, Spanje; Galerie Donald Browne, Montreal; Hebel_121, Basel; Koninklijke Paleis, Amsterdam; Rijksacademie, Amsterdam; Aschenbach & Hofland Galleries, Amsterdam; 1646, Den Haag; Billytown, Rijswijk, Art Basel Miami Beach 2010 en West, Den Haag.

Simon Gush
4 For Four. A Speculative Montage For David Oistrakh And Sergei Prokofiev.

‘4 For Four: A speculative montage for David Oistrakh and Sergei Prokofiev’ is een muzikale en visuele compositie met vier verhaallijnen, die zowel los van elkaar staan als met elkaar verbonden zijn. Het uitgangspunt van het werk is de relatie tussen de virtuoze Russische violist David Oistrach (1908-1974) en Sergej Prokofjev (1891-1953), een van de belangrijkste Russische componisten van de 20e eeuw. Zij waren vrienden en collega’s, die beiden leden onder de spanning van het werken onder het Sovjetregime, terwijl ze er gelijk naar streefden om bij te dragen aan de vorming van een nieuwe identiteit voor hun land. Gush brengt het idee van speculatieve montage naar voren als een vrije interpretatie op Eisensteins gebruik van mon- tage als politiek instrument. Gush is gefascineerd door de complexiteiten van ‘politiek betrokken redeneren’ en kiest voor een strategie waarbij de dingen niet direct worden benaderd. Hij gelooft namelijk dat de meest effectieve manier om te communiceren plaats vindt door middel van zinspeling en methodes zoals metonymie en metafoor. In zijn werk wordt de daad van ‘iets politiek betrokkens zeggen’ voortdurend onderzocht en herhaalt. Op deze manier onderzoekt hij niet alleen het spanningsveld tussen kunst en propaganda maar toont hij tegelijkertijd de rol (en de urgentie) van de kunstenaar in de samenleving.
Simon Gush (1981, Zuid Afrika) studeerde in 2003 af aan de Universiteit van Witwatersrand. In 2008 rondde hij zijn postdoctorale studie af aan het Hisk, Hoger Instituut van Schone Kunsten in Gent, België. Een selectie van zijn tentoonstellingen is onder andere ‘1st and 3rd’ bij West, Den Haag (2010), ‘4 For Four’ at SMAK, Gent (2010); ‘If A Tree’ en ‘Representation’ bij galerie Stevenson, Johannesburg (2012 & 2011), ‘Mind the System, Mind the Gap’ at Z33, Hasselt (2012); ‘Halakasha’ bij de Standard Bank Gallery, Johannesburg (2010); de Lulea Summer Biennial, Zweden (2009); en ‘De Keuze van Koen vd Broek’ bij Indian Caps, Antwerpen (2009).

Voor persfoto’s en meer informatie kunt u contact opnemen met Marie-José Sondeijker via: info@west-denhaag.nl of +31 (0)70.3925359.


back to overview
archive (online version)