Encounters #3
Frans-Willem Korsten & Barbara Visser
12.05.2015
Frans-Willem Korsten & Barbara Visser
|
0:00 Opening en introductie Andrea van Pol
3:30 Fragment: recent werk Barbara Visser
9:25 Schoonheid van verval
0:36 Werkzaamheden Frans-Willem Korsten
2:45 Spinoza & barok in de moderne tijd
3:30 Hoe verhoudt kunst zich tot recht?
4:23 Animal Farm, George Orwell
8:26 Het ritme van literatuur & kunst
1:02 Creativiteit en praktijk
6:31 Werkwijze en processen
9:22 Fragmenten: Typhoon
4:50 Typhoon en zijn spirituele rol
6:26 Ontstaan van nieuwe literatuur
8:30 Intuïtie en falen
0:28 Fragment: ouder werk Barbara Visser
8:26 Kunstenaar creëert oplossingen
1:21 Optreden: Henry Vega
9:17 Maatschappelijke relevantie
1:02:00 KNAW & Academie van Kunsten
1:04:26 Beeld van kunst is verouderd
1:05:58 Taal en maatschappelijke ongelijkheid
1:13:54 Fragment: End of Sitting
1:28:23 Fragment: Viola de Gamba
1:30:04 Ambachtelijkheid van het onderwijs
1:33:38 Fragment: nieuw werk Barbara Visser
1:38:30 Vragen uit het publiek
1:52:12 Afsluitend optreden Henry Vega
Encounters between Art and Science
Six conversations moderated by Andrea van Pol

14.04: Hans Clevers & Ramsey Nasr ▶ video
28.04: Maarten Jansen & Hans van Houwelingen ▶ video
12.05: Frans-Willem Korsten & Barbara Visser ▶ video
26.05: Carel Stolker & Johan Simons ▶ video
09.06: Marileen Dogterom & Francine Houben ▶ video
23.06: Bas Haring & Colin Benders (Kyteman) ▶ video


Starts at 19:30 H., doors open at 19:00 H.
(conversations in Dutch)

Location
Paard van Troje
Prinsegracht 12
2512 GA Den Haag

Get Tickets


Ticket normal: € 12,50
Ticket discount: € 7,50
Passe partout: € 62,50

*Tickets kunnen online gekocht worden via de website van het Paard van Troje of aan de kassa van het Paard van Troje. Jongeren t/m 27 jaar krijgen maar liefst €5 korting op het programma Ontmoetingen tussen Kunst en Wetenschap. Vul bij het afrekenen daarvoor de kortingscode 'STU-CJP' in en neem op de avond zelf een geldig legitimatiebewijs mee.

This program is a collaboration between Studium Generale Universiteit Leiden, The Lectorate Art Theory & Practice (KABK), de Academy of Creative and Performing Arts of Leiden University, West Den Haag and Paard van Troje. This activity is part of the program of the 88th anniversary of Leiden University.
12.05.2015
Encounters #3
Frans-Willem Korsten & Barbara Visser

Frans-Willem Korsten (1959) is verbonden als professor aan de Universiteit Leiden (Literatuurwetenschappen) en als bijzonder Hoogleraar Literatuur en Maatschappij aan de Erasmus Universiteit. Sinds 2013 is hij tevens lector aan de Willem De Kooning Academie. In zijn proefschrift gebruikte hij een nieuw soort retorische analyse, gebruik makend van narratologie en argumentatie theorie. Zijn grootste fascinatie is de verweving van esthetiek en politiek in verschillende soorten tekst. Tijdens zijn aanstelling in Leiden schreef hij het boek Lessen in literatuur, waarin dertien theoretische concepten worden besproken. Hij is een bestuurslid van Boom Onderwijs en van daaruit verantwoordelijk voor nieuwe series over wetenschapsfilosofie in verschillende disciplines. Sinds 2006 is hij voorzitter van de afdeling Literatuur van de Raad van Cultuur.

Frans-Willem Korsten (1959) is a professor at Leiden University (Literary Theory) and extraordinary professor Literature and Society at the Erasmus University. Since 2013, he has also been lector at the Willem De Kooning Academy. In his PhD thesis, he used a new sort of rhetoric analysis, combining narratology with argumentation theory. His greatest fascination lies in the interweaving of aesthetics and politics in various sorts of texts.

Barbara Visser (1966) volgde tussen 1985 en 1991 de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Tussendoor bezocht ze de fameuze Cooper Union in New York, en in 1998 ging ze voor een jaar naar de Jan van Eyck Academie in Maastricht.
Inmiddels heeft ze zowel binnen als buiten Nederland flink naam gemaakt. Haar werk is onder andere opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, het Gemeentemuseum in Den Haag, het Frans Hals Museum in Haarlem en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Verder nam ze deel aan tentoonstellingen in Tokyo, Antwerpen en Auckland, en exposeerde ze bij het Büro Friedrich in Berlijn en de Biënnale van Sao Paulo.
Onder de titel Vertaalde Werken/Translated Works 1990-2006 was er in Museum De Paviljoens in Almere een overzichtstentoonstelling, waarbij ook een publicatie hoorde: Barbara Visser is er niet.
Barbara Visser ontving onder meer de Charlotte Köhler Prijs (1996), de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst (1999) en de David Roëllprijs (2007). In 2008 ontving ze de Dr. A.H. Heinekenprijs voor 'haar foto- en videowerk dat opvalt door een rijke verscheidenheid aan thema's en verschijningsvormen, steeds met haar eigen signatuur'.

De foto's, video's en installaties van Barbara Visser worden gekenmerkt door het ontregelen van verwachtingspatronen - soms heel direct, soms heel subtiel. Vervreemding van de werkelijkheid en het bevreemdende van de werkelijkheid zijn zeker geen onbekende thema's in de kunst van vandaag, maar Barbara Visser hanteert ze in haar werk op een heel eigen, creatieve wijze en met een grote visuele overtuigingskracht.
Aandacht trok ze met een fotoserie (The World Belongs to Early Risers, 2002) van een middellandsezeebadgast, die geniet van de zon terwijl verderop een aangespoelde vluchteling wordt gefotografeerd.
Verschillende werkelijkheden, originelen en kopieën zijn terugkerende thema's bij Visser.

Barbara Visser (1966) studied at the Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam. Her work has been included in the collection of the Stedelijk Museum in Amsterdam, the Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, the Gemeentemuseum Den Haag, the Frans Hals Museum in Haarlem, and Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Barbara Visser’s photographs, videos, and installations are characterized by the disordering of expectations – sometimes very direct, sometimes very subtle.

Andrea van Pol is redacteur en presentator. Sinds 2012 maakt zij met Roland Duong en Teun van de Keuken het VPRO-programma ‘De slag om Nederland’.

Andrea van Pol is both editor and presenter. Since 2012, she has been making the VPRO programme ‘De slag om Nederland’ together with Roland Duong and Teun van de Keuken.

‘What is the use of this for society?’ Increasingly, artists and scientists are confronted with this question. During the past centuries, art and science have gradually acquired a more and more autonomous position, but at this moment it seems as if a turning-point has been reached. Sciences, for instance, are ordered to focus on topics that have a great importance for society and the arts are asked to demonstrate their social relevance. At the same time, it is apparent that arts and sciences are increasingly working together. In this series, renowned artists and scientists engage in conversation with each other. What is the relationship between art and science? How do both these domains observe their social position? What are the motives of scientists and artists and what role does creativity play? How important is room to fail? What is the value of fundamental research and autonomous art? What is the current situation regarding artistic freedom and the freedom of science?
These and other questions serve as a guideline in this series of meetings, during which we reflect on the social role of both worlds and their mutual relationship.
--
This programme is a co-operation between Studium Generale Leiden University, the Royal Academy of Art, The Hague (Lectorate Art Theory & Practice), the Academy of Creative and Performing Arts of Leiden University, West Den Haag, and Paard van Troje. In addition, this activity forms part of the programme of the 88th anniversary of Leiden University.