Harmen de Hoop
New nature reserves and the animal liberation front
12.02.2009 — 14.03.2009 New nature reserves and the animal liberation front
Harmen de Hoop
New nature reserves and the animal liberation front
12.02.2009 — 14.03.2009 New nature reserves and the animal liberation front
Installation view
Persbericht 02.02.2009 (nederlands) – for english version please scroll down
Harmen de Hoop: New nature reserves and the animal liberation front
Open: vrijdag 13 februari t/m zaterdag 14 maart 2009
Opening: 13 februari 2009, 19.00 - 23:00 uur
Extra: Op woensdag 4 maart om 20.00 uur bespreekt Harmen de Hoop zijn favoriete kunstenaars. Deze avond is gratis toegankelijk.
West presenteert met trots een solotentoonstelling van Harmen de Hoop (1959). De Hoop heeft recent zijn werk in o.a. Groningen, Berlijn, Eindhoven en Montreal getoond. Vier jaar geleden liet hij in Den Haag met een grote tentoonstelling bij Stroom een overzicht zien van werk, gemaakt in een stedelijke omgeving. Harmen de Hoop onderzoekt conventies in de samenleving, voornamelijk buiten de tentoonstellingsruimte. Specifieke plekken in de openbare ruimte worden door De Hoop anoniem gemanipuleerd. Door het verplaatsen van voorwerpen, mensen en dieren wordt de interpretatie van de (geconditioneerde) omgeving anders. De Hoop heeft eerder contouren van een basketbalveld op een braakliggend terrein aangebracht, kapstokhaakjes bij de tramhalte opgehangen en een zebrapad in de stad gerestaureerd. Toevallige passanten zouden door de absurde situaties kunnen gaan twijfelen aan de werkelijkheid. Is het niet vreemd dat een kind voetbal speelt op een kleine vluchtheuvel met gras? Of wat is het nut van een brandblusser aan een informatiebord? Zijn ballonnen vastgebonden aan een 'bestaand' standbeeld kunst?
Deze interventies in de urbane omgeving zijn niet altijd makkelijk herkenbaar als kunst. Maar door de context van de expositieruimte worden afbeeldingen van deze ingrepen en manipulaties onherroepelijk herkenbaar als kunst. Kunst die uitgaat van een idee en verwijst naar de ruimte buiten. Waarbij De Hoop, heel vaak terloops, kritiek geeft op stedenbouwkundigen, planologen, architecten en anderen.
In zijn eerste solotentoonstelling bij West toont De Hoop zijn meest recente werk.
'New Nature Reserves' zijn nieuwe voorstellen die De Hoop gemaakt heeft voor de toekomst op plekken uit een ver verleden. Voor het eerst maakt De Hoop gebruik van fotomontage. Hij wordt niet belemmerd door de 'realiteit' en speelt met plaats én tijd. Uitgangspunt zijn foto's van markante locaties die fictief een nieuwe habitat voor verschillende bijzondere diersoorten vormen. 'The Animal Liberation Front' heeft als doel effectief middelen (tijd en geld) in te zetten om een eind te maken aan de 'eigendom' status van niet-menselijke dieren. Het standpunt van de groepering ALF is het uitgangspunt voor werken waarin De Hoop opnieuw dieren met locaties verbindt. Maar hierbij zijn het, in tegenstelling tot eerder werk, geen uitgewerkte ideeën maar visualisaties van 'directe' acties. In verschillende foto's toont De Hoop stapsgewijs het vrijlaten van dieren uit gevangenschap.
Harmen de Hoop: New nature reserves and the animal liberation front
Open: vrijdag 13 februari t/m zaterdag 14 maart 2009
Opening: 13 februari 2009, 19.00 - 23:00 uur
Extra: Op woensdag 4 maart om 20.00 uur bespreekt Harmen de Hoop zijn favoriete kunstenaars. Deze avond is gratis toegankelijk.
West presenteert met trots een solotentoonstelling van Harmen de Hoop (1959). De Hoop heeft recent zijn werk in o.a. Groningen, Berlijn, Eindhoven en Montreal getoond. Vier jaar geleden liet hij in Den Haag met een grote tentoonstelling bij Stroom een overzicht zien van werk, gemaakt in een stedelijke omgeving. Harmen de Hoop onderzoekt conventies in de samenleving, voornamelijk buiten de tentoonstellingsruimte. Specifieke plekken in de openbare ruimte worden door De Hoop anoniem gemanipuleerd. Door het verplaatsen van voorwerpen, mensen en dieren wordt de interpretatie van de (geconditioneerde) omgeving anders. De Hoop heeft eerder contouren van een basketbalveld op een braakliggend terrein aangebracht, kapstokhaakjes bij de tramhalte opgehangen en een zebrapad in de stad gerestaureerd. Toevallige passanten zouden door de absurde situaties kunnen gaan twijfelen aan de werkelijkheid. Is het niet vreemd dat een kind voetbal speelt op een kleine vluchtheuvel met gras? Of wat is het nut van een brandblusser aan een informatiebord? Zijn ballonnen vastgebonden aan een 'bestaand' standbeeld kunst?
Deze interventies in de urbane omgeving zijn niet altijd makkelijk herkenbaar als kunst. Maar door de context van de expositieruimte worden afbeeldingen van deze ingrepen en manipulaties onherroepelijk herkenbaar als kunst. Kunst die uitgaat van een idee en verwijst naar de ruimte buiten. Waarbij De Hoop, heel vaak terloops, kritiek geeft op stedenbouwkundigen, planologen, architecten en anderen.
In zijn eerste solotentoonstelling bij West toont De Hoop zijn meest recente werk.
'New Nature Reserves' zijn nieuwe voorstellen die De Hoop gemaakt heeft voor de toekomst op plekken uit een ver verleden. Voor het eerst maakt De Hoop gebruik van fotomontage. Hij wordt niet belemmerd door de 'realiteit' en speelt met plaats én tijd. Uitgangspunt zijn foto's van markante locaties die fictief een nieuwe habitat voor verschillende bijzondere diersoorten vormen. 'The Animal Liberation Front' heeft als doel effectief middelen (tijd en geld) in te zetten om een eind te maken aan de 'eigendom' status van niet-menselijke dieren. Het standpunt van de groepering ALF is het uitgangspunt voor werken waarin De Hoop opnieuw dieren met locaties verbindt. Maar hierbij zijn het, in tegenstelling tot eerder werk, geen uitgewerkte ideeën maar visualisaties van 'directe' acties. In verschillende foto's toont De Hoop stapsgewijs het vrijlaten van dieren uit gevangenschap.
english translations
Harmen de Hoop New nature reserves and the animal liberation front Open: friday 13.02.2009 till 14.03.2008
Opening: friday 13.02.2008, 19.00 - 23:00 uur
Extra: On Wednesday 4 March at 20.00 o'clock De Hoop will discuss his favoriete artists. Free admission. De Hoop will speak Dutch.
West is proud to present a solo exhibition of Harmen de Hoop (1959) De Hoop has recently shown his work in Groningen, Berlin, Eindhoven and Montreal. Four years ago he showed an overview in The Hague with a large exhibition at Stroom of works made in urban surroundings.
De Hoop examines conventions in the society, mainly outside the exhibition space. Specific spots in public space are anonymously manipulated. De Hoop is moving objects, people and animals whereby the interpretation of the (conditioned) surroundings becomes different. Earlier De Hoop has painted outlines of a basketball field on a parking lot, placed a coat rack on a tramstop and restored a used pedestrians crossing place. Occasional tresspassers could doubt reality while confronted by these absurd situations. Is it not strange that a child plays football on a small flight hillock with grass? Or what is the usefulness of a fire extinguishing attached to an information board? Are balloons tied up on a 'ready made' statue art?
These interventions in the urban surroundings are not always easily recognizable as art. But in the context of the exhibition space the images of these interventions and manipulations become irrevocable recognizable as art. Art which assumes an idea and refers to the space. Where De Hoop, very frequently casually, gives criticism on town planners, architects and others.
In his first solo exhibition at West De Hoop shows his most recent work. 'New Nature Reserves' are new proposals which De Hoop has made for the future for spots from the past. For the first time De Hoop is using the technique of photomontage. He is not obstructed by 'reality' and plays with place and time. Startingpoint are photos of important locations which fictitiously form a new habitat for several particular animals. 'The Animal Liberation Front' has as an aim to effectively use resources (time and money) to end the 'property' status of not-human animals. The point of view of the group ALF is the main point for work in which De Hoop links again animals with locations. But these are, in contrast to more earlier work, not completely developed ideas but visualisations of 'direct' actions. Several photos show the step by step release of captured animals.
Harmen de Hoop New nature reserves and the animal liberation front Open: friday 13.02.2009 till 14.03.2008
Opening: friday 13.02.2008, 19.00 - 23:00 uur
Extra: On Wednesday 4 March at 20.00 o'clock De Hoop will discuss his favoriete artists. Free admission. De Hoop will speak Dutch.
West is proud to present a solo exhibition of Harmen de Hoop (1959) De Hoop has recently shown his work in Groningen, Berlin, Eindhoven and Montreal. Four years ago he showed an overview in The Hague with a large exhibition at Stroom of works made in urban surroundings.
De Hoop examines conventions in the society, mainly outside the exhibition space. Specific spots in public space are anonymously manipulated. De Hoop is moving objects, people and animals whereby the interpretation of the (conditioned) surroundings becomes different. Earlier De Hoop has painted outlines of a basketball field on a parking lot, placed a coat rack on a tramstop and restored a used pedestrians crossing place. Occasional tresspassers could doubt reality while confronted by these absurd situations. Is it not strange that a child plays football on a small flight hillock with grass? Or what is the usefulness of a fire extinguishing attached to an information board? Are balloons tied up on a 'ready made' statue art?
These interventions in the urban surroundings are not always easily recognizable as art. But in the context of the exhibition space the images of these interventions and manipulations become irrevocable recognizable as art. Art which assumes an idea and refers to the space. Where De Hoop, very frequently casually, gives criticism on town planners, architects and others.
In his first solo exhibition at West De Hoop shows his most recent work. 'New Nature Reserves' are new proposals which De Hoop has made for the future for spots from the past. For the first time De Hoop is using the technique of photomontage. He is not obstructed by 'reality' and plays with place and time. Startingpoint are photos of important locations which fictitiously form a new habitat for several particular animals. 'The Animal Liberation Front' has as an aim to effectively use resources (time and money) to end the 'property' status of not-human animals. The point of view of the group ALF is the main point for work in which De Hoop links again animals with locations. But these are, in contrast to more earlier work, not completely developed ideas but visualisations of 'direct' actions. Several photos show the step by step release of captured animals.