Download press release as Word in Dutch.
Persbericht
West op Art Amsterdam - 11.05.2011 – 15.05.2011
Harmen de Hoop, Vincent Ganivet, Arianne Olthaar en Simon Gush
West presenteert op Art Amsterdam werk van Harmen de Hoop, een installatie van Vincent Ganivet, een film van Arianne Olthaar en in de sectie No Holds Barred een video-installatie van Simon Gush.
Harmen de Hoop
Beeldend kunstenaar Harmen de Hoop (1959, Nederland) onderzoekt conventies in de samenleving. Specifieke plekken in de openbare ruimte worden door De Hoop anoniem gemanipuleerd. Door het verplaatsen van voorwerpen, mensen en dieren wordt de interpretatie van de (geconditioneerde) omgeving anders. De Hoop heeft eerder contouren van een basketbalveld op een braakliggend terrein aangebracht, kapstokhaakjes bij de tramhalte opgehangen en een zebrapad in de stad gerestaureerd. Toevallige passanten zouden door de absurde situaties kunnen gaan twijfelen aan de werkelijkheid. Is het niet vreemd dat een kind voetbal speelt op een kleine vluchtheuvel met gras? Of wat is het nut van een brandblusser aan een informatiebord? Zijn ballonnen vastgebonden aan een ‘bestaand’ standbeeld kunst?
De interventies van Harmen de Hoop in de urbane omgeving zijn universeel en poëtisch. Als kleine nergens spectaculaire tekens dragen zij en bij aan het leven in de stad. Op een zachtaardige en bescheiden wijze, die je maar zelden tegenkomt bij kunst in de openbare ruimte, reageert De Hoop op zijn omgeving. De Hoop gaat uit van een locatie, doet een ingreep waar vervolgens slechts een afbeelding van over blijft.
Tentoonstellingen met zijn werk waren eerder te zien bij o.a. Museum Valkhof Nijmegen; het Canadian Centre for Architecture in Montreal en bij Stroom en West in Den Haag. Eind 2011 toont hij zijn werk in een solo expositie bij Museum Jan Cunen in Oss.
Goed nieuws voor diegene die nog niet bekend was met het werk van Harmen de Hoop. Voor het eerst is zijn werk, dat is voortgekomen uit een jarenlange productiedrift, in een volumineus boek te zien. Met veel humor en ironie laat hij ons opnieuw naar de publieke ruimte kijken door hier een eigen twist aan te geven. De Hoop heeft een uitzonderlijk talent om het gewone te ontregelen. En dat is zelfs met de omvang van dit boek uitstekend gelukt.
Erik Kessels
Door de vernieuwde context van dit omvangrijke kunstenaarsboek worden afbeeldingen en manipulaties onherroepelijk herkenbaar als kunst. Kunst die uitgaat van een idee en verwijst naar de ruimte buiten. Waarbij De Hoop, humoristisch en heel vaak terloops, kritiek geeft op stedenbouwkundigen, planologen, architecten en anderen.
West toont vol trots enkele groot formaat beelden en het eerste, spliksplinter nieuwe, onconventionele oeuvre boek van Harmen de Hoop. De uitgave is een monografie en kunstenaarsboek tegelijkertijd. Het is 24 x 17 x 7 cm., 2,5 kilo zwaar en bevat beeldmateriaal van 54 projecten van de laatste 20 jaar. Harmen de Hoop Uitgever: West, ISBN: 978-90-79917-04-4
Vincent Ganivet
De installaties van Vincent Ganivet (1976, Frankrijk) zijn ondanks de stevige bouwstenen zeer delicaat. Door traditionele materialen in een nieuwe context te gebruiken legt Ganivet de basis van klassiek bouwen bloot. Tijdens Art Amsterdam presenteert West een nieuwe Arch. Een installatie van bijna 2 meter hoog die ter plekke is opgebouwd en bestaat uit losse elementen. Het werk van Ganivet was eerder te zien in o.a. het Musée d'Art moderne en het Palais de Tokyo, Parijs, Musee d'Art Moderne et d'Art Contemporain in Nice; Galerie Yvon Lambert, Parijs en West, Den Haag.
Vincent Ganivet, Untitled (Wheels), 2009
Arianne Olthaar
Filmmaker Arianne Olthaar (1970, Nederland) heeft een fascinatie voor de vergankelijkheid van idealen en vormgeving uit de jaren ’60 en ’80. Olthaar is daarbij vooral geïnteresseerd in publieke interieurs die in hun ontwerp een gedateerde moderniteit uitdrukken maar nu een sfeer van vergane glorie uitstralen. Op Art Amsterdam toont zij o.a. haar nieuwste film Hotel Nachtclub. Haar eerdere werk is te zien geweest op het Internationaal Film Filmfestival Rotterdam, New York Film festival, International Short Film Festival in Oberhausen en bij West, Den Haag.
Arianne Olthaar, Restauratiewagens, 2009
Simon Gush
Simon Gush (1981, Zuid Afrika) werkt aan een hedendaagse opvatting over politieke kunst. Gush onderzoekt in zijn werk ondergeschikte facetten van culturele interacties om op die manier specifieke politieke onderwerpen ter sprake te brengen. In de video, In the Company Of toont een voetbalwedstrijd op een spoorterrein in de Gentse wijk Moscou. De spelers zijn vooral immigranten, afkomstig van binnen en buiten de E.U. Dit werk maakt ons bewust van het feit dat het terrein van interculturele onderhandelingen betwist gebied is. Gush exposeerde eerder bij Michael Stevenson Gallery, Cape Town; Brodie/Stevenson, Johannesburg; Watou, België; HISK in Gent en bij West, Den Haag In the Company Of is te zien bij de speciale sectie No Holds Barred in stand 211.
Simon Gush, In The Company Of single channel video, ten channel audio, 2008
--
Graag nodigen we u uit bij Stand 211 en 143 (meteen links bij de entrée) in de Rai Amsterdam. Voor persfoto’s en meer informatie kunt u contact opnemen met Marie-José Sondeijker via: info@west-denhaag.nl of +31 (0)70.3925359.
West
Groenewegje 136
2515 LR Den Haag
The Netherlands
+31 (0)70.3925359 info@west-denhaag.nl
www.west-denhaag.nl
www.facebook.com/galeriewest
West op Art Amsterdam - 11.05.2011 – 15.05.2011
Harmen de Hoop, Vincent Ganivet, Arianne Olthaar en Simon Gush
West presenteert op Art Amsterdam werk van Harmen de Hoop, een installatie van Vincent Ganivet, een film van Arianne Olthaar en in de sectie No Holds Barred een video-installatie van Simon Gush.
Harmen de Hoop
Beeldend kunstenaar Harmen de Hoop (1959, Nederland) onderzoekt conventies in de samenleving. Specifieke plekken in de openbare ruimte worden door De Hoop anoniem gemanipuleerd. Door het verplaatsen van voorwerpen, mensen en dieren wordt de interpretatie van de (geconditioneerde) omgeving anders. De Hoop heeft eerder contouren van een basketbalveld op een braakliggend terrein aangebracht, kapstokhaakjes bij de tramhalte opgehangen en een zebrapad in de stad gerestaureerd. Toevallige passanten zouden door de absurde situaties kunnen gaan twijfelen aan de werkelijkheid. Is het niet vreemd dat een kind voetbal speelt op een kleine vluchtheuvel met gras? Of wat is het nut van een brandblusser aan een informatiebord? Zijn ballonnen vastgebonden aan een ‘bestaand’ standbeeld kunst?
De interventies van Harmen de Hoop in de urbane omgeving zijn universeel en poëtisch. Als kleine nergens spectaculaire tekens dragen zij en bij aan het leven in de stad. Op een zachtaardige en bescheiden wijze, die je maar zelden tegenkomt bij kunst in de openbare ruimte, reageert De Hoop op zijn omgeving. De Hoop gaat uit van een locatie, doet een ingreep waar vervolgens slechts een afbeelding van over blijft.
Tentoonstellingen met zijn werk waren eerder te zien bij o.a. Museum Valkhof Nijmegen; het Canadian Centre for Architecture in Montreal en bij Stroom en West in Den Haag. Eind 2011 toont hij zijn werk in een solo expositie bij Museum Jan Cunen in Oss.
Goed nieuws voor diegene die nog niet bekend was met het werk van Harmen de Hoop. Voor het eerst is zijn werk, dat is voortgekomen uit een jarenlange productiedrift, in een volumineus boek te zien. Met veel humor en ironie laat hij ons opnieuw naar de publieke ruimte kijken door hier een eigen twist aan te geven. De Hoop heeft een uitzonderlijk talent om het gewone te ontregelen. En dat is zelfs met de omvang van dit boek uitstekend gelukt.
Erik Kessels
Door de vernieuwde context van dit omvangrijke kunstenaarsboek worden afbeeldingen en manipulaties onherroepelijk herkenbaar als kunst. Kunst die uitgaat van een idee en verwijst naar de ruimte buiten. Waarbij De Hoop, humoristisch en heel vaak terloops, kritiek geeft op stedenbouwkundigen, planologen, architecten en anderen.
West toont vol trots enkele groot formaat beelden en het eerste, spliksplinter nieuwe, onconventionele oeuvre boek van Harmen de Hoop. De uitgave is een monografie en kunstenaarsboek tegelijkertijd. Het is 24 x 17 x 7 cm., 2,5 kilo zwaar en bevat beeldmateriaal van 54 projecten van de laatste 20 jaar. Harmen de Hoop Uitgever: West, ISBN: 978-90-79917-04-4
Vincent Ganivet
De installaties van Vincent Ganivet (1976, Frankrijk) zijn ondanks de stevige bouwstenen zeer delicaat. Door traditionele materialen in een nieuwe context te gebruiken legt Ganivet de basis van klassiek bouwen bloot. Tijdens Art Amsterdam presenteert West een nieuwe Arch. Een installatie van bijna 2 meter hoog die ter plekke is opgebouwd en bestaat uit losse elementen. Het werk van Ganivet was eerder te zien in o.a. het Musée d'Art moderne en het Palais de Tokyo, Parijs, Musee d'Art Moderne et d'Art Contemporain in Nice; Galerie Yvon Lambert, Parijs en West, Den Haag.
Vincent Ganivet, Untitled (Wheels), 2009
Arianne Olthaar
Filmmaker Arianne Olthaar (1970, Nederland) heeft een fascinatie voor de vergankelijkheid van idealen en vormgeving uit de jaren ’60 en ’80. Olthaar is daarbij vooral geïnteresseerd in publieke interieurs die in hun ontwerp een gedateerde moderniteit uitdrukken maar nu een sfeer van vergane glorie uitstralen. Op Art Amsterdam toont zij o.a. haar nieuwste film Hotel Nachtclub. Haar eerdere werk is te zien geweest op het Internationaal Film Filmfestival Rotterdam, New York Film festival, International Short Film Festival in Oberhausen en bij West, Den Haag.
Arianne Olthaar, Restauratiewagens, 2009
Simon Gush
Simon Gush (1981, Zuid Afrika) werkt aan een hedendaagse opvatting over politieke kunst. Gush onderzoekt in zijn werk ondergeschikte facetten van culturele interacties om op die manier specifieke politieke onderwerpen ter sprake te brengen. In de video, In the Company Of toont een voetbalwedstrijd op een spoorterrein in de Gentse wijk Moscou. De spelers zijn vooral immigranten, afkomstig van binnen en buiten de E.U. Dit werk maakt ons bewust van het feit dat het terrein van interculturele onderhandelingen betwist gebied is. Gush exposeerde eerder bij Michael Stevenson Gallery, Cape Town; Brodie/Stevenson, Johannesburg; Watou, België; HISK in Gent en bij West, Den Haag In the Company Of is te zien bij de speciale sectie No Holds Barred in stand 211.
Simon Gush, In The Company Of single channel video, ten channel audio, 2008
--
Graag nodigen we u uit bij Stand 211 en 143 (meteen links bij de entrée) in de Rai Amsterdam. Voor persfoto’s en meer informatie kunt u contact opnemen met Marie-José Sondeijker via: info@west-denhaag.nl of +31 (0)70.3925359.
West
Groenewegje 136
2515 LR Den Haag
The Netherlands
+31 (0)70.3925359 info@west-denhaag.nl
www.west-denhaag.nl
www.facebook.com/galeriewest